Midden Vietnam (Hue)

12 augustus 2014 - Hue, Vietnam

We zijn vandaag op "ontdekkingsreis" gegaan door Hue. De stad wordt in tweeën gedeeld door de river Perfume, genoemd in verleden naar heerlijke bloemengeur. We hebben een boottocht over de rivier en hebben de Thien Mu Pagoda bezocht. Oh ja Rink en Laurie kozen voor een ochtendje rust, die hebben we weer opgepikt voor de lunch. In de pagode leven boeddhisten, de "opper" boeddhist vond Rens erg leuk, was al verbaasd over zijn lengte. Ook Cees werd als een goed volger gezien met kale kop en een weltevreden buikje. Ook nog even de tombe van Kingh Mingh bekeken. Ik ben even vergeten hoeveelste koning hij was van Vietnam, wel dat hij rond de 450 vrouwen heeft gehad en een kind of 140 als nakomeling. Vonden wij nog wel meevallen tov de hoeveelheid vrouwen :-), even uitgerust en een kokosnootje gekraakt, het drinken smaakt niet naar de melk die wij kennen uit de pakjes en ook de noot zlef smaakt niet naar kokos, maar wel erg lekker.

Even een weetje, 80 procent van de bevolking heeft geen geloof, 7 procent is katholiek, 3 procent andere geloven, islam, protestant. Rest is boeddhist!

heerlijk geluncht, dat blijft hier toch wel een waar paradijs dat eten. Na het eten een fietstoer door de stad, zeker terug met oversteken een gevaar voor eigen leven. Rens en cees gingen na de toer nog ff een uurtje door.

we hebben de citadel bezocht, hierin ligt het keizerlijk paleis en de verboden stad welke voor een groot deel is verwoest tijdens de Vietnam oorlog. Je zou in dit complex gemakkelijk  kunnen verdwalen zeg het was me toch een partij groot, met een huis voor de moeder van de keizer, bibliotheek en theater.

Terug in hotel de was opgehaald, we hebben weer onderbroeken schoon!! En nu tijd om te gaan zwemmen in de pool op de 7e verdieping met uitzicht over de stad. Heerlik afkoelen, het is nog steeds lekker warm buiten met zon, 38 graden is ons verteld. Weinig plassen veel zweten en een andere warmte als in Noord Vietnam, hier is de luchtvochtigheid veel lager.

groeten Marjan.