van Charleston naar Savannah

10 augustus 2015 - Savannah, Georgia, Verenigde Staten

Zondagochtend vroeg opgestaan om een plantage te bezoeken. Slechts 5 mijl van de camping verwijderd dus een keer kort rijden om wat te zien. Geen rekening gehouden met het feit dat het zondag was en de plantage pas om 12.00 uur open was en de andere plantages of gesloten of ook om twaalf uur open waren op zondag. Super balen maar om drie uur te wachten was ook weer zo wat. Toen maar besloten naar Patriot point te gaan, de keuze van de drie mannen. Hier was een origineel vliegdekschip, kruiser en onderzeeër  te zien en te betreden. Eerst het vliegdekschip, de uss yorktown het schip heeft gediend in de vietnamoorlog, koreaoorlog en tweede wereld oorlog. Als het schip op volle sterkte bemand was leefden er 3500 man op!! Erg groot dus. Dit schip was ook in gezet in 1968 om de mannen na lancering van de Apollo uit zee te redden. Een replica de maancapsule was aanwezig. Wat een kleine ruimte waarin je alleen kan liggen zeg. Het schip was indrukwekkend groot en binnen een groot gangenstelsel met veel ruimtes, je zou er zo in verdwalen. Aan boord, de posterij, een bakkerij, schoenmakerij, wat een operatie om de 3500 man bezig te houden. Wat knap dat men zo'n imposant schip met al de techniek kunnen maken, maar wat triest waar het voor nodig is, oorlog!
De drie mannen gingen ook nog even de onderzeeër in. Nou zeg als je last hebt van claustrofobie ga hier dan maar niet in. Dan nog te bedenken dat ze soms dagen zo niet langer zonder zicht, en gangen zo smal dat je elkaar niet kan passeren konden leven. Brrr.
Wat ons opvalt is dat er in Amerika nog veel aandacht wordt besteed aan de Vietnam oorlog. Vorig jaar in Vietnam hebben we juist ervaren dat als iets voorbij is het leven gewoon verder gaat, niets geen verering maar leef vandaag!
Hierna op weg naar Savannah een plaats  met een mooi centrum gelokaliseerd rondom 24 kleine parkjes. In een van deze parken zat Tom Hanks in de beknde film Forest gump zijn hele leven te vertellen. Schuin tegenover het parkje zat het restaurantje waar zijn vriendin Jenny in de film werkte. Toen heette het deby's bar en nu bleek het Laurie's bar te heetten. Hoe leuk! We hebben in het park even gevoetbald en genoten van de omgeving. Hierna naar onze camping om lekker even te zwemmen, eten en kaarten.
We gaan langzaam richting Orlando....eindelijk pretparken voor onze kindertjes
Marjan en cees